تبلیغات
آهنگسازی www.pwar.orq.ir - بررسى موسیقى جاز در دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰
آهنگسازی www.pwar.orq.ir
vst , ویرایش صدا ، خوانندگی ارتباط با من: aliroozbahany@gmail.com

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بررسى موسیقى جاز در دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰

موسیقى جاز ریشه هاى عمیقى در فرهنگ و سنت آفریقایى دارد. اما با این حال، جاز به گونه اى منحصر به فرد سبكى كاملاً آمریكایى است. چنین گفته شده كه ریتم جاز از سنت هاى موسیقایى آفریقا برگرفته شده در حالى كه هارمونى آن ریشه در سنت هاى موسیقایى اروپا دارد. در هر حال هیچ گاه نمى توان خط و مرز روشنى- براى تقسیم عادلانه جاز _ بین اروپا و آفریقا ترسیم كرد. شاید یك تصویر صحیح تر آن باشد كه بردگان آفریقایى از اشكال ریتمیك و هارمونیك اروپایى استفاده كردند تا موسیقى سنتى خویش را در جریان پردازشى تازه به منصه ظهور گذارند. این بردگان بسیارى از عناصر صوتى، سنتى و القایى خود را حفظ كردند و به ویژه با حفظ هفت عنصر اساسى موجب گسترش بلوز _ علت اولیه شكل گیرى و نیز پیش درآمد موسیقى جاز _ شدند. هفت عنصر پیش گفته عبارتند از: ۱- دستگاه آواز و جواب آواز كه در آن یك خواننده اصلى عباراتى را خوانده و مابقى گروه آواز او را همچون پژواكى تكرار مى كنند..........

۲- ترجیع بند ها تكرارى كه شبیه ترجیع بند ها یا گروه هاى كر كلیسایى است. ۳- شكل همسرایى و گروه سرایى آن. ۴- سنت هارمونیك موجود در قبایل مركزى آفریقا كه شامل یك نت پایه، یك دومینانت و یك درجه گام غالب موسیقایى است. این فرآیند با سنت موسیقایى و هارمونیك اروپایى قابل قیاس است. ۵- زمینه هاى معنوى و مضامین احساسى. ۶- رینگ شات یا حركات تفریحى. ۷- ریف یا عبارت هاى كوتاه و آهنگین كه در فرآیندى هارمونیك، با آكورد هاى متفاوت اجرا و تكرار مى شود.عناصر هفت گانه بالا علاوه بر اینكه موجبات رشد و توسعه بلوز و جاز را فراهم آوردند، از ویژگى هاى جاز مدرن نیز به شمار مى روند. به مانند تمام دوران هاى تاریخى، عصر پیدایش و شكل گیرى جاز نیز تاریخ دقیق و مشخصى ندارد. جاز به تدریج توسعه یافته و بین سال هاى ۱۸۹۵ و ۱۹۱۷ شكل گرفت. اما به دلایل فقدان آثار ضبط شده در دوران هاى اولیه پیدایش جاز اظهار نظر هاى قطعى در خصوص آن دوران كارى است بس مشكل. مى توان گفت كه جاز اصولاً و مقدمتاً هنر نوازنده است، نه آهنگساز بنابراین به علت عدم دسترسى به نت ها یا آواز هاى ضبط شده، بحث و جدل در خصوص پیدایش یا رشد جاز مشكل تر نیز مى شود اما ۵ عامل مهم هستند كه به توسعه اولیه جاز كمك هاى شایانى كرده اند و آنها عبارتند از: موسیقى دوره گردان و خنیاگران، بلوز، عرضه ابزار هاى جدید مانند بانجو هاى ۴ سیم و ساكسیفون، پیدایش گروه هاى جدیدى همچون «مارچینگ بند» و «برس بند»، موسیقى رگتایم (استفاده از ابزار در رگتایم مثلاً تنظیم پیانویى رگتایم براى برس بند). استفاده از ابزار در نواختن رگتایم عامل مهم پیدایش و تنظیم سبك نیواورلئان بود. این روش همچون الگویى براى اركستراسیون و ابزار شناسى گروه «نیواورلئان» واقع شد و شاید حتى بتوان گفت كه ابزار هایى همچون «ترومبون» هم كاركرد یا نقش مقدماتى خود را مدیون همین ابزار سازى هستند. هنگامى كه گروه «اوریژینال دیكسى لندجز» به انجام دو كار مهم مبادرت كرد، در حقیقت نهضت تازه شكل گرفته جاز را پیش تر و پیش تر راند. اول اینكه گروه به ضبط آثار خود پرداخت و دوم اینكه به گونه اى گسترده آنها را توزیع كرد و همین امر بر محبوبیت جاز افزود. اما باید توجه داشت كه كسب این امتیاز بدان خاطر نبود كه گروه oDjB در نوع خود بهترین بود، بلكه بدان علت بود كه شركت هاى ضبط و توزیع عمیقاً نژاد پرست و متعصب بودند. oDjB تنها از موسیقیدان هاى سفیدپوست تشكیل مى شد و این مقبول طبع آن شركت ها واقع شده بود.پس از آن گروه «كینگ اولیور كرئول» ظهور كرد. اینان همه مردانى سیاهپوست و از بسیارى جنبه ها بهتر از oDjB بودند. دلیل این امر شاید آن بود كه گروه كینگ اولیور به ریشه هاى آفریقایى و سنت هاى بداهه نوازى پایبندتر بودند. گروه اولیور ثابت كرد كه اگر چه جاز سبك موسیقایى خودانگیخته و سرشار از بداهه نوازى است؛ اما طرح ریزى، سازماندهى و نظم و ترتیب هم هیچ تنافرى با اجراى آن ندارد. متاسفانه همین ویژگى پایبند به نظم و نظام- كه زمینه رشد و موفقیت گروه اولیور را فراهم آورده بود- به ابزارى براى سقوطش به سراشیبى بدل شد. به دلیل قوانین خشك حاكم بر گروه كه خلاقیت هاى فردى اعضا را سركوب مى كرد به سرعت از هم پاشید. «جو» یا همان كینگ اولیور _ رهبر گروه _ بیش از پیش سختگیر و زیاده از حد متعصب بود. او به هیچ روى تمایل نداشت كه با سبك هاى دیگر جاز درآمیزد و بهترین نوازندگان گروهش آرام آ رام وى را ترك كردند تا شاید به جایى روند كه ایده هاى جدید در آنجا شكوفا شود. سبك نیواورلئان كه «جو» محكم بدان چسبیده بود، تا سال ۱۹۳۰ دیگر منسوخ شده و نسل بعدى جاز در شیكاگو و نیویورك پاى مى گرفت. در دهه هاى ۴۰ و ۵۰ «جك كول»- كه اكنون با عنوان پدر جاز شناخته مى شود- اولین كنسرت موفقیت آمیز جاز را بر پا كرد. وى كه بزرگ شده لس آنجلس بود، به نیویورك رفته و در «ساووى بالروم» معروف به كمال رسید. در آن جا وى به مطالعه هیپى هاى آفریقایى _ آمریكایى پرداخت كه «لنیدى» - نوعى رقص با چرخش هاى سریع _ را باب كرده و به اجرایش مبادرت مى كردند. كول بعد ها خود بنیانگذار سبك دیگرى شد كه از لنیدى، حركات پرانرژى، حركات زمینى و شیوه هاى مختلف ایستادن تشكیل مى شد. از دیگر كسانى كه موسیقى جاز را وارد فضایى جدید كرده و با كنسرت هاى خود هویت تازه اى بدان بخشیدند مى توان به دانیل ناگرین، كاترین دونهام، آلوین آیلى و تالى بتى اشاره كرد كه همگى در دهه ۶۰ مشغول به كار بودند. همچنین در دهه ۵۰ و با گروه هایى همچون گروه جان تایلور، جاز وارد تلویزیون شد. در دهه ۸۰ نسل ام تى وى و راك، فانك و هیپ هاپ موجب شكل گیرى نگرش هاى جدید به موسیقى جاز شدند. در طول دهه هاى ۴۰ و ۵۰ تعدادى از جازنوازان تگزاس _ به شیوه هاى گوناگون _ سعى در پیشبرد موسیقى جاز داشتند. تلاش اینان موجبات رشد و توسعه نهضت «بى باپ» را نیز فراهم آورد. تاریخ نخستین برنامه ضبط شده اركستر «كوتى ویلیامز» با نام «سراسر نیمه شب» به سال ۱۹۴۴ باز مى گردد كه در آن «هیوستون» به عنوان آلتونواز و «كلین هد وینسون» به عنوان خواننده بلوز حضور داشتند. همچنین همین وینسون در ۱۹۴۴ با همین گروه ویلیامز در اجراى برنامه اى شركت كرده بود كه در آنجا «هارولدمانى جانسون» ترومپت نواز بود. این برنامه با رهبرى «دوك الینگتون» و بین سال هاى ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ ضبط شد. در سال ۱۹۴۷ «ژنه رامى» نخستین عضو از اركستر سه نفره اى بود كه قصد داشت به عنوان پیانیست و آهنگساز موسیقى خود براى بلوز را ضبط و منتشر كند. این كار بین سال هاى ۱۹۴۷ و ۱۹۵۲ به سامان رسید و در همان هنگام نیز به عنوان پایدارترین و قدرتمندترین اثر گروه شناخته شد و صاحبنظران این اجرا را در روند پیدایش و شكل گیرى جاز مدرن «با اهمیت» و «اوریژینال» نامیدند و باز هم همین گروه در ۱۹۵۲ شش نوازى دیگرى را اجرا كردند كه در آن «كنى دورهام» به نواختن ترومپت پرداخت. دورهام به گروه «چارلى پاركر» پیوست و در حقیقت جایگزین «مایلز دیویس» شد كه از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ در این گروه ترومپت مى نواخت. بعداً دورهام و رامى در نخستین برنامه ضبط «كوئینتت»، كه در سال ۱۹۵۳ انجام شد، شركت كردند و كمى بعد گروه «پیام آوران جاز بیكلى» را با رهبرى و بنیانگذارى دورهام تشكیل دادند. به علاوه در اوایل نیمه دهه ۱۹۵۰ رامى نه تنها در برنامه ضبط كومبوى لستر یانگ بلكه در برنامه ضبط مایلز دیویس كه با نام «تولد سرد» شناخته شده نیز شركت كرد

از دیگر جاز نوازان تگزاسى در دوران پس از جنگ جهانى دوم مى توان به جیمى گومز، ژنه رولاند، هرى باباسین و هرب الیس اشاره كرد. آن ها دانشجویان دانشگاه دولتى شمال تگزاس در دنتون بودند كه اعضاى ممتاز گروه هاى برجسته جاز را تشكیل دادند. از جمله این گروه ها اركستراسیون «استین كنتون» و «وودى هرمن»- كه در لس آنجلس و در كلوپ هایى همچون «لایت هاوس» و «ترید وایند» تشكیل شد _ و نیز گروه هاى «شورتى راجرز» و «اسكار پترسون» حائز اهمیت اند. گوفر بعدها گروه خویش را به راه انداخت و به خصوص گروه سه نوازى او با گیتار نوازى «جیم هال» شهرت بالایى كسب كرد. گوفر خود آهنگساز و چندنواز (كلارینت، تنور، باریتون) بود كه همچنین به عنوان كهن ترین نماد و متخصص موسیقى معروف به «جریان سوم»- تركیبى از جاز و موسیقى كلاسیك سنتى _ صاحب نام بود. در همان حال دو جاز نواز دالاسى یعنى «رد گارلند» و «سدار والتون» اعضاى گروه محبوب و معروف همنوازان جاز بودند. گارلند پیش از این در گروه كوئینتت مایلز دیویس (میانه دهه ۵۰) پیانو مى نواخت. والتون هم پیانیست گروه پیام آوران جاز در دهه ۶۰ بود.در پایان دهه ۵۰ و در سال هاى نخستین دهه ،۶۰ سه عضو برجسته گروه جاز نوازان «چارلس مینگوس» ظهور كردند: بوكر اروین (تنورنواز)، جان هندى (آلتو نواز) و ریچارد ویلیامز (ترومپت نواز). چهارمین فرد متبحرى كه در آن هنگام با گروه مینگوس كار مى كرد «لئورایت» بود كه در ضمن با گروه بزرگ «دیزى گیلسپى» هم كار مى كرد. هندى بعد ها گروه موفق خود را تشكیل داد كه در ابتدا ویولن نواز معروف هیوستون _ مایكل وایت- را هم در كنار خود داشت. از دیگر هنرمندان آن زمان جیمز كلى (تنورنواز) و دیوید نیومن بودند. كلى در گروه «كرانه غربى» با «رد میشل» همكارى داشته و در اولین ضبط این گروه مشاركت كرد. نیومن هم به عنوان تك نواز خاص با گروه بزرگ «رى چارلس» كار مى كرد. كلى و لئورایت هر دو شاگردان تنورنواز برجسته «جان هاردى» بودند كه در دهه ۴۰ و در نیویورك برنامه «نت هاى آبى» را ضبط كرده بود. در پایان دهه ۵۰ جاز تحولات و تغییرات بسیارى را از سر گذراند. تا اینكه به سال هاى پیش از قرن بیستم و آغاز مكتب «بى باپ» رسید. در ۱۹۵۸ «اورنت كلمن» نهضتى را به راه انداخت كه خود به عنوان برچسب و مشخصه دو آلبوم ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ خویش با نام «تغییر قرن» و «جاز آزاد» انتخاب كرده بود. كلمن خود چند نواز (آلتو، تنور، ساكسیفون، ترومپت و ویولن)، آهنگساز و رهبر گروه بود. او تحولات عمیقى در جاز ایجاد كرد به گونه اى كه از وابستگى جاز به تغییرات آكوردى كاسته و در عوض مبناى جاز را آنچه كه خود «هارمولودیك» مى نامید قرار داد. هارمولودیك نوعى ساختار هارمونیك بود كه بر مبناى برداشت ها و تصورات موسیقیدان از ملودى بنیان نهاده مى شد. تعدادى از جاز نوازان تگزاسى- كه اعضاى گروه هاى مختلف او بودند _ یارى گر و مشوق كلمن بودند. بسیارى از اینها در همان مدرسه عالى «آى دبلیو ترل»- كه اورنت در آنجا تحصیل كرده بود _ موسیقى را فراگرفته بودند و از میان آنها مى توان به دوى ردمن (تنورنواز)، چارلس موفیت (طبل زن)، و رونالد شانون جكسون (طبل زن) اشاره كرد. اینان در حقیقت نسل اول موسیقیدانان «فورت وورث» بودند كه در كنار رى مك كینلى (طبل زن) و تكس بنك (تنورنواز) مشغول به كار بودند. مك كینلى و بنك هر دو از اعضاى اركستر «گلن میلر» بودند. بنك علاوه بر نواختن تنور، خواننده و تك خوان گروه بود. مك كینلى هم تا زمان مرگ میلر در ۱۹۴۴ دستیار او بود. از دیگر كسانى كه پیرو مكتب كلمن بوده ولى مستقیماً عضو گروه وى نبودند مى توان به پرینس لاشا (آلتونواز) و جان كارتر (كلارینت نواز) اشاره كرد. هر دوى اینها در ۱۹۵۹ عازم نیویورك شدند ولى پیش از آن نخستین برنامه ضبط شده خود را در كالیفرنیا ارائه كردند. نوازنده دیگرى كه تحت تاثیر و نفوذ مكتب كلمن بود، «ردمن جولیوس همفیل» است كه خود بنیانگذار گروه «هنر هاى سیاه» در سن لوئیس و بالن كوارتت جهانى ساكسیفون در ۱۹۷۹ بود. همچنین بابى براد فورد از دالاس (ترومپت نواز)- كه بعد ها یعنى در اوایل دهه ۷۰ به جان كارتر پیوست، تا گروه هم نوازان «هنر جدید جاز» را تشكیل دهند- از زمره پیروان و شاگردان كلمن بوده و ذكر نام او حائز اهمیت است. سرگذشت جاز از دهه ۵۰ تا دهه ۷۰ _ به طور خلاصه _ همین بود كه از نظر گذشت.
اما موسیقى جاز از دهه ۷۰ بدین سو داستان دیگرى دارد كه پرداختن بدان مجالى دیگر مى طلبد



منبع : شرق

chaturbate currency hack
سه شنبه 17 بهمن 1396 12:31 ب.ظ
Hey There. I discovered your weblog the use of
msn. That is a really well written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to read extra of
your useful info. Thank you for the post.
I'll certainly comeback.
std testing cost
شنبه 13 آبان 1396 08:50 ب.ظ
سلام، من به وبلاگ شما مانند هر هفته وارد می شوم.
سبک داستان داستان شما شوخ طبعی است، انجام آنچه را که انجام می دهید ادامه دهید
در حال انجام!
best psychic reading
جمعه 12 آبان 1396 10:33 ب.ظ
سلام. من وبلاگ خود را با استفاده از msn پیدا کردم. این مقاله واقعا به خوبی نوشته شده است.
من مطمئنم که آن را نشانه گذاری کرده و به خواندن بیشتر اطلاعات مفید شما بازگردم.
از پستتان ممنونم. مطمئنا برگشتم
best psychic medium
چهارشنبه 10 آبان 1396 08:28 ب.ظ
سلام، من کافی هستم، نخستین گام من برای نظر دادن در هر جای،
وقتی که من این نوشتار را بخوانم، فکر کردم می توانم به دلیل این پست خوب نیز ایجاد کنم.
ask a psychic
چهارشنبه 10 آبان 1396 07:20 ب.ظ
با درود! من می دانم این نوع از موضوع نیست، اما من تعجب کردم که وبلاگ
آیا شما برای این وب سایت از پلت فرم استفاده می کنید؟ از وردپرس خسته شده ام چون مشکلی داشتم
هکرها و من به جای جایگزین برای یک پلت فرم دیگر نگاه می کنم.
من می توانم فوق العاده باشم اگر بتوانید به مناسبت یک پلت فرم خوب اشاره کنید.
are psychics real
سه شنبه 9 آبان 1396 04:06 ب.ظ
This is the perfect web site for anybody who hopes to understand this topic.

You know so much its almost tough to argue with you (not that
I actually would want to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a subject
that's been written about for many years. Wonderful
stuff, just great!
anonymous std testing
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:05 ق.ظ
بخش زیبا از محتوا. من فقط بر وبلاگ شما و
در سرمایه ی سرمفتش خاصی که ادعا می کند که واقعا از حساب استفاده می کنم
پست های وبلاگ شما به هر حال من به تقویت شما مشترک خواهم شد و حتی دستمزد شما را به طور مداوم به شما دسترسی خواهد داشت
سریع.
free std testing near me
یکشنبه 19 شهریور 1396 02:03 ق.ظ
وبلاگ بزرگ! ایا شما هیچ پیشنهادی برای تشویق نویسندگان دارید؟
من قصد دارم وبسایت خود را به زودی بسازم، اما کمی در مورد همه چیز گم شده ام.
آیا شما پیشنهاد می کنید با یک پلت فرم رایگان مانند وردپرس یا بروید
برای یک گزینه پرداخت می شود؟ انتخاب های زیادی وجود دارد که وجود دارد
من کاملا غرق شده.. هر راهنمایی؟ خیلی ممنون
cheap phone psychics
یکشنبه 19 شهریور 1396 01:35 ق.ظ
وبلاگ شیرین! من آن را در حالی که جستجو در اخبار یاهو پیدا کردم.
آیا شما هر گونه راهنمایی در مورد چگونگی دریافت لیست در اخبار یاهو دارید؟
من برای مدتی تلاش کرده ام اما هرگز به نظر نمی رسد که آنجا باشم!
قدردانی آن
std screening
جمعه 17 شهریور 1396 03:04 ق.ظ
بله در نهایت چیزی درباره ناشناس است.
working chaturbate token hack
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:14 ب.ظ
Greetings! I've been following your blog for a long time now and finally
got the courage to go ahead and give you a shout out from
Huffman Texas! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!
How do you treat Achilles tendonitis?
شنبه 14 مرداد 1396 05:20 ب.ظ
What's up, after reading this amazing post i am too happy to share
my know-how here with colleagues.
tamieshimp.blog.fc2.com
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:08 ق.ظ
Hey very nice blog!
Shonda
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:08 ق.ظ
Somebody necessarily help to make critically articles I might state.
This is the first time I frequented your web page and so
far? I amazed with the analysis you made to make this particular publish amazing.
Excellent task!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

Welcome to our Weblog
به وبلاگ آهنگسازی دیجیتال خوش آمدید. امیدوارم از اینکه از وبلاگ بازدید می کنید خوشحال باشید. نظرات شما دوستان باعث بهتر شدن و صمیمی تر شدن وبلاگ می شود. نظرات خود را از طریق لینک نظرات و یا ایمیل به ما بفرستید.
www.pwar.orq.ir
در صورت خراب بودن لینک ها یا مطالب اطلاع دهید تا در اولین فرصت درستش کنم
آدرس دیگر وبلاگ که در صورت خراب بودن این وبلاگ فعال می شود p-war.blogsky.com
aliroozbahany@gmail.com
برای حمایت از ما بر روی تبلیغات وبلاگ کلیک کنید
مدیر وبلاگ : علی روزبهانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • دوست دارید وبلاگ بیشتر به چه موضوعی بپردازد؟







نویسندگان

برای اطلاع از جدیدترین اخبار وبلاگ عضو خبرنامه شوید. در فرم پایین ابتدا نام خود را وارد و در فیلد پایینی میل معتبر خود را وارد نمایید





Powered by WebGozar

PageRank